تفاصيل أزمة شيرين عبد الوهاب وشقيقها وطليقها حسام حبيب |القصة الكاملة
عادت الفنانة شيرين عبد الوهاب تتصدر تريند مواقع التواصل الاجتماعي من جديد، بعد تسريب التسجيلات الصوتية لطليقها حسام حبيب، الذي اتهم خلالها شقيقها محمد عبد الوهاب، بسرقة حساباتها بمواقع التواصل الاجتماعي، مستغلًا التوكيل الذي أجرته له شقيقته خلال الفترة الماضية.
أزمة شيرين عبد الوهاب وشقيقها وحسام حبيب
وكانت البداية، وقت تسريب تسجيلات صوتية للفنان حسام حبيب، وعلق حسام على أزمة هذه التسريبات في تصريحات لـ برنامج ET بالعربي: التسجيلات المنتشرة ليا دي أخذت من تليفوني دون موافقتي وعلمي، وسأتقدم ببلاغ للنائب العام ضد السارق، باعتبار ما حدث جريمة يعاقب عليها القانون، أنا لم أقل كلامًا مرسلًا، والمفروض إن الناس بدل ما تهاجم تفهم مين السبب في أن شيرين مش عارفة تتواصل مع جمهورها ولا عارفة تنزل أغاني جديدة وهما اللي تسببوا في مشاكل كبيرة جدا بينها وبين شركة الإنتاج بتاعتها.
وتحدث حسام حبيب عن عائلة طليقته شيرين عبد الوهاب، قائلًا: دول ناس ظلموها باعوا السوشيال ميديا بتاعتها متخيل؟، واستولوا على بيوتها وعلى فلوسها وعلى طاقتها، والأغاني خلصانة بس هي في حالة أنتم مش فاهمينها.. منتهى الظلم أقرب الناس ليك هو اللي بيدبح.. الله يكون في عونها ويوقفها على رجليها.
شقيق شيرين عبد الوهاب يرد على اتهامات حسام حبيب
ورد محمد عبد الوهاب، على اتهامات حسام حبيب، مؤكدًا أنه سيتخذ الإجراءات القانوينة وسيلجأ للقضاء بعد نشر التسجيلات الصوتية المسربة للفنان حسام حبيب، حيث كتبر عبر حسابه بموقع فيسبوك: توضيح بشأن التسجيل الصوتي المنتشر على وسائل التواصل الاجتماعي، أولا سيتم اللجوء للقضاء واتخاذ الإجراءات القانونية تجاه من نشر تلك الأكاذيب والتي تطال من سمعة ونزاهة من شملهم التسجيل الصوتي.. ثانيًا صاحب التسجيل الصوتي، أيًا كان شخصه، يتعمد تناول الشأن الداخلي لأسرتنا من أجل دوافع مغرضة.
وتابع شقيق شيرين عبد الوهاب: ثالثًا دون الخوض في تفاصيل، جميع الاتهامات ومحاولات التشهير الواردة بالرسالة الصوتية سبق تناولها جميعا في ساحات القضاء وثبت بما لا يدع مجالا للشك كذب تلك الافتراءات، وعدم مصداقياتها سواء فيما يخص حياتها الشخصية وحياتها العملية.
شيرين عبد الوهاب: أخويا باعني
وخرجت الفنانة شيرين عبد الوهاب، عن صمتها وردت على تصريحات شقيقها بشأن التسجيلات الصوتية لحسام حبيب، حيث قالت في مقطع صوتي نشره القاهرة 24: بأكد أن كلام حسام مظبوط وفعلًا أخويا باعني ومحمد شاعر مستولي على السوشيال ميديا بتاعتي بتوكيل كنت عملته لمحمد عبد الوهاب قديم، وكل الكلام مظبوط، وأنا مش بحب أتكلم عن مشاكلي الشخصية دلوقتي علشان ما اشغلش حد ومحدش يقول مش ورانا غير شيرين ومشاكلها.
وتابعت شيرين عبد الوهاب: آسفة إني بشغلكم بأخبار لكني اضطريت لأني صحيت لقيت السوشيال ميديا مقلوبة ومش عاوزة أضايقكم بأي أخبار عني سواء حلوة أو وحشة، لأني عارفة أن كل واحد عنه هموم ومشاكل وصدقوني مش قصدي بدليل إني كنت ساكتة ومش بتكلم في أي تصريحات، لكن أنتم أهلي وأثبتوا ليا كده وبتردوا غبتي وبتقفوا ليا غير كده ما تصدقوش أي إشاعات أو أكاذيب.
وأضافت شيرين عبد الوهاب: فيه حاجات بتخلص علشان فيه مشاكل مع الشركة المنتجة، لأن فيه حد بشخصه قاصد يقعدني في البيت وبنخلص الحاجات دي، والأغاني هتنزل، ومش عاوزاكم تصدقوا أي حاجة من محمد عبد الوهاب، حسام مشكور إنه بيرد بالنيابة عن أهلي.
شقيق الفنانة شيرين عبد الوهاب
وعاد محمد عبد الوهاب، للرد على تصريحات شقيقته شيرين عبد الوهاب، بعد تصريحاتها الأخيرة وتقديمها بلاغ ضده، وتأكيدها لتصريحات طليقها حسام حبيب، المسربة، حيث كتب عبر حسابه بموقع فيسبوك: كل واحد عنده قدرة على تحمل الأذى لكن للقدرة دي حدود.. ده قرار النيابة العامة بالحفظ إداريًا في كل الاتهامات اللي اتوجهت ليا بتاريخ 19/12/2022 يعني من سنتين.
وواصل شقيق شيرين عبد الوهاب: ايه هي بقي الاتهامات دي؟ كسر الضلع والعشرين راجل اللي دخلت بيهم على اختي! وطبعا موضوع السكينة! واتسألت علي التوكيل بتاعي وبتاع امي من وكيل النيابة المحترم وكله مثبت، س سوال ج جواب. التوكيل اللي بتقول ان انا أسأت استخدامه!.
واستكمل شقيق شيرين عبد الوهاب: وده إن دل على شيء فهو يدل على إني مش عايز أختي شكلها يبقي وحش قدام الناس وقدام جمهورها والأهم أمي اللي كنت مفهمها ان بنتها اتنازلت وانا أستحمل أي حاجة إلا إنها تتوجع في ولادها.
واختتم طليق شيرين عبد الوهاب، قائلًا: وبناء عليه رضيت بالظلم لوحدي لكن الحقيقة غير كده، أنا اتطلبت في النيابة وأتسألت رسمي، وتم إخلاء سبيلي من النيابة على ذمة القضية لحد ما اتحفظت القضية بس أنتِ بقي بشطارتك وبأهل الشر اللي حواليكي اللي خسروكي نفسك وأهلك، خليتيني النهارده أطلع أقول جزء من الحقيقة للناس رغم إن ده آخر حل كنت أحب ألجأ ليه، وده حق ربنا لا ظلم ولا افترى.